DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 12:00–13:30 2
Prerequisites
There are no entry requirements to enroll in the course.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is to provide students with historical insight into the field of literature for children and youth from the beginning to the end of the 1980s. From the point of view of theory and history, students will get to know key authors and their works and basic terminology.
In connection with the field of study, attention is also paid to literature as a starting point for theater work with children and youth. The subject is also focused on the possibilities of using literature for children and young people when working with a children's theater group or theater for children (searching for themes, subjects, genre, production key, etc.).
Learning outcomes
After completing the course, the student will be able to:
- orient yourself in the historical development and basic terminology of literature for children and youth;
- characterize key works of literature for children and youth and define their value with the involvement of a critical approach;
- name the possibilities and risks of the selected literary work for the theatre work;
- analyze and reflect on selected literary works for children and youth and apply this knowledge when choosing a literary model and translating it into a stage form.
Syllabus
  • 1) Introduction to the subject
  • 2) Folklore/folk tale and its author's adaptations in the European and Czech environment
  • 3) Myths, legends, and fairy tales in individual geographical regions of the world
  • 4) Formation of the author's fairy tale in the European context
  • 5) An author's fairy tale in a Czech setting
  • 6) Narrative prose of the 19th and first half of the 20th centuries in world and Czech literature
  • 7) Narrative prose with a child hero after 1945 until the end of the 1980s
  • 8) Genre contamination, nonsense, play, and humor in children's literature in the second half of the 20th century
  • 9) Poetry for children from the end of the 19th century to the end of the 1980s
  • 10) A literary work as a starting point for theatrical creation
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods
Forms of teaching: lecture, seminar
Teaching methods: work with text, work with audio and video, discussion methods, skill-building methods, independent work of students
Assessment methods
Credit is awarded based on the submission of a written work and an oral presentation. More detailed information is available in the detailed syllabus published in the study materials of the subject in IS.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 12:00–13:30 2
Prerequisites (in Czech)
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–17:45 1
Prerequisites (in Czech)
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 4, Tue 12:45–13:30 4, Tue 14:30–15:15 4, Tue 15:15–16:00 4
Prerequisites (in Czech)
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 1
Prerequisites (in Czech)
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
0/2/1. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18:00–19:30 2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVL107 Children's literature )
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–17:45 1
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVL107 Children's literature )
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 8:30–10:00 2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVL107 Children's literature )
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DDVZ107 Children's literature

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 16:15–17:45 2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVL107 Children's literature )
Nejsou žádné vstupní požadavky pro zápis předmětu
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým vývojem literatury pro děti a mládež, s vybranými literárními předlohami ze současnosti a jejich specifiky a riziky při divadelní tvorbě s dětmi a mládeží, související především s dramaturgií dětského divadla, převedením literární předlohy do divadelního tvaru. Z pohledu teorie a historie se studenti seznámí se stěžejními autory a jejich díly, se základní terminologií. Posluchači získají přehled o jednotlivých žánrech, které se naučí blíže charakterizovat, a současné produkci literatury pro děti a mládež.
Předmět je dále zaměřen na možnosti využití literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem či divadlem pro děti (hledání témat, námětů, žánru, inscenačního klíče atd.). Studenti na základě získaných znalostí analyzují vybraná literární díla s ohledem na inscenační tvorbu.

Výstupy z učení (deskriptory)
Odborné znalosti:
- studenti se orientují v historickém vývoji a současné produkci literatury pro děti a mládež
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti teorie a historie literatury pro děti a mládež
- studenti znají základní terminologii - studenti se orientují ve stežejních dílech literaury pro děti a mládež
- studenti znají základní principy tvorby dramaturgicko-režijní koncepce

Odborné dovednosti:
- studenti umí nalézt vhodnou předlohu pro divadelní tvorbu s dětmi a mládeží
- studenti umí vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci
- studenti ovládají základní principy literárního rozboru

Obecné způsobilosti:
- studenti jsou schopni samostatně navrhnout dramaturgicko-režijní koncepci vybrané literární předlohy pro děti a mládež
- studenti jsou schopni aplikovat získané poznatky při výběru literární předlohy i jejím převedení do jevištní podoby
- studenti dokáží pojmenovat možnosti a rizika vybrané literární předlohy pro divadelní práci
- studenti jsou schopni analyzovat a reflektovat vybraná literární díla pro děti a mládež
- studenti se orientují v současné literární produkci pro děti a mládež
Syllabus (in Czech)
  • 1) Úvod do teorie literatury pro děti (terminologie)
    2) Historický vývoj literatury pro děti
    3) Lidová pohádka
    4) Autorská pohádka
    5) Současná produkce pro děti
    6) Historický vývoj literatury pro mládež
    7) Příběhová próza s dětským hrdinou
    8) Próza s dívčí hrdinkou
    9) Dobrodružná próza
    10) Specifika literatury pro děti a mládež při práci s dětským divadelním souborem
    11) Tvorba dramaturgicko-režijní koncepce
Literature
  • Franz, M. L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Chaloupka, O. - Nezkusil, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I, II, III. Praha: Albatros, 1973. info
  • Josková, Z. K dramaturgii a dramatice divadla hraného dětmi. In Literatura pro děti a mládež jako inspirace k dramatické hře. Referáty a diskusní příspěvky z pracovní konference SPKM, IBBY. Společnost přátel knihy pro mládež, Praha 1985. info
  • Machková, E. - Josková, Z. Co nedoporučujeme hrát v dětských divadelních souborech. In Divadelní výchova X, 1974, č.4. info
  • Machková, E. Hledání tématu, žánru, autora, tvaru. In Tvořivá dramatika VI, 1995, zvl.č. info
  • Machková, E. Radosti a svízele dětské dramaturgie. In Zlatý máj XXVI, 1981, č.2. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: AMU, 2004. ISBN 80-7331-013-9. info
  • Pernica Alexej. Mýtové kořeny dramatických postav: Mýtus, rituál a magie - jeden ze základů naší kultury dotýkaný skrze divadelní oblast. Brno, JAMU, 2003. info
  • Propp, V. J. Morfologie pohádky. Praha: H + H, 1999. info
  • Richter, L. Literatura, divadlo a my. Hradec Králové: ÚKVČ, 1985. info
  • RICHTER, L. Pohádka…, Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež 2004. ISBN 80-902975-2-8. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Stejskal, V. Moderní česká literatura pro děti. Praha: SNDK, 1962. info
  • MANDYS, Pavel. 2 x 101 knih pro děti a mládež. Nejlepší a nejvlivnější knihy. Praha: Albatros, 2013, 430 pp. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 327 pp. ISBN 978-80-210-5692-3. info
  • ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006, 171 s. info
  • RICHTER, Luděk. Praktická dramaturgie v kostce. Praha: Dobré divadlo dětem, 2003, 60 s. info
  • CHALOUPKA, O. Próza pro děti a mládež (její otázky, působení a perspektivy). Praha: Albatros, 1989. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: práce s textem, práce s audiem a videem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce na základě vybrané literární předlohy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)