DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 1
Prerequisites (in Czech)
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Learning outcomes (in Czech)
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 4
Prerequisites (in Czech)
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Learning outcomes (in Czech)
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–16:00 2
Prerequisites (in Czech)
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Learning outcomes (in Czech)
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 14:30–15:15 107, Tue 15:15–16:00 107
Prerequisites (in Czech)
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Learning outcomes (in Czech)
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Veronika Broulíková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–16:00 2
Prerequisites (in Czech)
Student musí absolvovat předmět v návaznosti na obecnou psychologii.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe. Kurz vývojové psychologie nabízí přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie).
Learning outcomes (in Czech)
Deskriptory:

Znalosti:
- studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje;
- studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie;
- studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka;
- studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte pro potřeby tvorby divadla pro děti předškolního a školního věku;
- studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson);
- studenti se orientují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.).

Dovednosti:
- studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie;
- studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy;
- studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje.

Způsobilosti:
- studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi;
- studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - pubescence;
  • - adolescence;
  • - dospělost;
  • - stáří;
  • - terminální stadium života, E.K.Rossová;
  • - specifické vývojové problémy;
  • - dyslexie a specifické poruchy učení;
  • - ADHD;
  • - psychická deprivace;
  • - dítě v nemoci, dítě s handicapem;
  • - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
Forma výuky: přednáška, seminář
Metody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem, diskuzní, samostatná práce studentů
Assessment methods (in Czech)
Semestr je zakončen písemnou zkouškou ze stanovených tematických okruhů. U studentů specializace Divadlo a výchova pro neslyšící na písemnou zkoušku navazuje zkouška ústní, tlumočená do znakového jazyka tlumočníkem.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 14:30–16:00 2
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVZ213 Developmental Psychology )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–16:00 1
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVZ213 Developmental Psychology )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–17:45 1
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVZ213 Developmental Psychology )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Developmental Psychology

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:30–16:00 4, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVZ213 Developmental Psychology )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DDVL213 Psychology II

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Magdaléna Lípová (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Silva Macková
Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Drama and Education Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DDVZ213 Psychology II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Psychologie I
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je studentům poskytnout náhled do vývojové psychologie pro potřeby vlastní praxe i pro zvládnutí zpracování odborného textu tohoto oboru, který bývá součástí teoretických částí seminárních i bakalářských prací. Kurz vývojové psychologie poskytuje přehled specifik psychického vývoje ve všech obdobích (pedopsychologie, adultopsychologie, gerontopsychologie. Deskriptory Znalosti: - studenti se orientují v různých pohledech a přístupech k periodizaci psychického vývoje; - studenti se orientují v odborné terminologii vývojové psychologie; - studenti prokazují široké znalosti specifik psychického vývoje v jednotlivých fázích vývoje člověka; - studenti prokazují široké znalosti z oblasti vývojové psychologie dítěte předškolního věku pro potřeby tvorby divadla pro předškolní děti; - studenti se orientují v teoriích významných světových osobností ontogenetické psychologie (Jean Piaget, Sigmund Freud, Erik Erikson); - studenti se oreintují v teoriích českých představitelů biodromální psychologie (Zdeněk Matějček, Pavel Říčan, Josef Langmeier, Dana Krejčířová, Marie Vágnerová atd.). Dovednosti: - studenti umí správně užívat odbornou terminologii vývojové psychologie; - studenti se umí orientovat v literatuře z oboru vývojové psychologie a zpracovat samostatný odborný text charakterizace psychiky jednotlivé vývojové etapy - studenti umí vytvořit program pro děti s přihlédnutím ke specifikům psychického vývoje. Způsobilosti: - studenti jsou schopni využívat znalost vývojové psychologie při pedagogické praxi; - studenti jsou schopni aplikovat poznatky z oblasti psychologie při divadelní tvorbě pro děti.
Syllabus (in Czech)
  • - úvod do vývojové psychologie, její předmět, dějiny a metody výzkumu; - charakteristika jednotlivých vývojových období: - prenatální; - kojenecké; - batolecí; - předškolní; - mladší školní věk; - pubescence; - adolescence; - dospělost; - stáří. - specifické vývojové problémy: - dyslexie a specifické poruchy učení; - ADHD; - psychická deprivace; - dítě v nemoci a postižení; - rodina jako systém.
Literature
  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Hříchová, M., Novotná, L., Miňhová, J: Vývojová psychologie pro učitele. ZČU Plzeň 2004.. Online info
  • Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada 2006.. Online info
  • Langmeier, J., Langmeier, M., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 2002.. Online info
  • Lucasová, E.: Logoterapie ve výchově. Praha: Portál 1997. Online info
  • Matějček, Z., Dytrych: Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: portál 2002.. Online info
  • Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H?H 1995.. Online info
  • Matějček, Z.: Výbor z díla. Praha 2005.. Online info
  • Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Piaget, J.: Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2007.. Online info
  • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál 2002.. Online info
  • Prekopová, J.: Schweizerová, Ch.: Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Říčan, P., Krejčířová, D.: Dětská klinická psychologie. Praha: Grada 1997.. Online info
  • Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál 2004.. Online info
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál 1999.. Online info
  • Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I, II. Praha: Portál 2001.. Online info
  • Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003.. Online info
Teaching methods (in Czech)
* Pravidelná výuka
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Přednáška a seminář - základem seminářů jsou aktivní výstupy studentů, kteří po samostatném studiu konkrétního tématu zadaného na začátku druhého ročníku (vývojové období vybrané dle praktických zkušeností a pedagogických potřeb studenta, či specifická problematika psychického vývoje) zpracují seminární práci, která je základem práce v semináři. Semináře skýtají také prostor pro diskuzi konzultaci situací z pedagogické praxe.
Assessment methods (in Czech)
Pro uzavření předmětu student odevzdá seminární práci v písemné podobě a v semináři ji prezentuje. Semestr je ukončen písemným testem, který shrnuje znalosti z daných tematických okruhů.

* Zimní semestr
Písemná zkouška

* Letní semestr
Písemná zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)