DATZ105 Práce se světlem

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 721
Předpoklady
Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:

- rozlišit a popsat jednotlivé světelné zdroje a svítidla;
- zasvítit různé prostory pro divadelní i pro televizní inscenaci;
- vytvořit světelný scénář inscenace;
- orientovat se v názvosloví televizního, foto a divadelního svícení;
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie,
    - zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů,
    - možnosti řízení světelných řetězců,
    - typy svítidel, jejich využití v televizní, divadelní a fotografické praxi,
    - možnosti využití atypických světelných zdrojů,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
    doporučená literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • HUNTER, Fil a BIVER Paul FUQUA STEVEN. Light Science & Magic: An Introduction to Photographic Lighting. Páté vydání. Routledge: Focalpress, 2015. ISBN 978-0-415-71940-7. info
  • LANDAU, David. Lighting for Cinematography. Bloomsbury Academic, 2014. ISBN 1-62892-692-9. info
    neurčeno
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • CADENA, Richard. Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, Broadcast, and Entertainment. Taylor & Francis, 2006. ISBN 978-1-136-08533-8. info
Výukové metody
Výuka formou vícedenního workshopu, kdy studenti ověřují nabyté znalosti v praxi.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen na základě účasti na workshopu, plnění dílčích úkolů v průběhu dílny a odevzdání a prezentace seminární práce na zadané téma.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DATZ105 Práce se světlem

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 721
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 721
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–15:15 721, St 15:15–16:00 721
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 14:30–16:00 720
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
0/2/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Jakub Mareš (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DATZ105 Práce se světlem (světelný design)

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.

Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby.
Osnova
  • Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.

    - základní technické pojmy a teorie
    - vlastnosti a zdroje světla,
    - typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
    - zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
    - vysvícení určitého prostoru, situace,
    - tvorba světelného scénáře.
Literatura
  • MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
  • Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
  • Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
  • Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
  • Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
  • Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
  • Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
  • Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
  • McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
Výukové metody
* Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.