DATZ105 Práce se světlem
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 721
- Předpoklady
- Předmět je vyučován v zimním semestru prvního ročníku bakalářského studia, jediným předpokladem je tedy přijetí ke studiu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- rozlišit a popsat jednotlivé světelné zdroje a svítidla;
- zasvítit různé prostory pro divadelní i pro televizní inscenaci;
- vytvořit světelný scénář inscenace;
- orientovat se v názvosloví televizního, foto a divadelního svícení; - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie,
- zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů,
- možnosti řízení světelných řetězců,
- typy svítidel, jejich využití v televizní, divadelní a fotografické praxi,
- možnosti využití atypických světelných zdrojů,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- doporučená literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- HUNTER, Fil a BIVER Paul FUQUA STEVEN. Light Science & Magic: An Introduction to Photographic Lighting. Páté vydání. Routledge: Focalpress, 2015. ISBN 978-0-415-71940-7. info
- LANDAU, David. Lighting for Cinematography. Bloomsbury Academic, 2014. ISBN 1-62892-692-9. info
- neurčeno
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- CADENA, Richard. Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, Broadcast, and Entertainment. Taylor & Francis, 2006. ISBN 978-1-136-08533-8. info
- Výukové metody
- Výuka formou vícedenního workshopu, kdy studenti ověřují nabyté znalosti v praxi.
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě účasti na workshopu, plnění dílčích úkolů v průběhu dílny a odevzdání a prezentace seminární práce na zadané téma.
DATZ105 Práce se světlem
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 721
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 721
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–15:15 721, St 15:15–16:00 721
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 0/24/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 14:30–16:00 720
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem (světelný design)
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 0/2/0. Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky - Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
DATZ105 Práce se světlem (světelný design)
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- MgA. Jakub Mareš (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem (světelný design)
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem (světelný design)
Divadelní fakultazima 2015
- Rozsah
- Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického a televizního svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
DATZ105 Práce se světlem (světelný design)
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- Dílna, projekt - 6 x 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Garance
- doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Audiovizuální tvorba a divadlo (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem projektu, dílny je seznámit posluchače se základy scénického svícení, a to jak v rovině odboré, teoretické, tak také praktické, autorské. V průběhu dílny jsou posluchači seznámeni i s problematikou tektoniky scénického prostoru, úlohou světla v divadelní, televizní inscenaci jako nosným prvkem kompozice.
Odborné znalosti: Absolventi prokazují kvalifikované znalosti a kritické porozumění teorii, historii, metodám, uměleckým postupům a formám. Nabytím komplexních znalostí jsou připraveni k jejich originálnímu využívání a rozvíjení myšlenek, postojů a tvůrčích aktivit. Jsou připraveni osvojené poznatky originálně užívat, rozvíjet, uplatňovat postupy tvořivého myšlení i emočního zaujetí ve prospěch uměleckého tvaru a prokazují zřetelnou úroveň umělecké, odborné i osobnostní zralosti. Ovládají základní problematiku vyplývající z dynamiky vztahů vzájemné, týmové umělecké tvorby. Dovednosti: Absolventi jsou schopni samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, jsou schopni vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem předmětu zájmu. Dovedou vytvořit původní umělecké dílo nebo výrazným autorským způsobem spolupracovat. Jsou schopni nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci. Při řešení praktických problémů předmětu zájmu využívají osvojených poznatků, základních postupů a metod oboru způsobem přinášejícím inspirativní podněty, využívají kreativní řešení problému, hledají originální umělecky i eticky odpovědná řešení. Způsobilosti: V umělecké tvorbě a odborné reflexi vykazují určitý stupeň zralosti a profesionality odpovídající danému stupni poznání. Vyhledávají, vyhodnocují, rozvíjejí a interpretují nové poznatky a postupy, integrují vědomosti z různých oborů do originální autorské tvorby. - Osnova
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- základní technické pojmy a teorie
- vlastnosti a zdroje světla,
- typy umělých světelných zdrojů a řídících jednotek,
- zasvícení objektů, světelná atmosféra, světelná mizanscéna, světelný příběh,
- vysvícení určitého prostoru, situace,
- tvorba světelného scénáře.
- Světelné zdroje, atmosféry, mizanscény a příběhy divadelního a televizního svícení.
- Literatura
- MORAN, Nick. 2010 Světelný design pro divadlo, koncerty, výstavy a živé akce : Divadelní ústav. info
- Kolegar, Jan 2011 Historie scénických technologií : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Hons Šuškleb, Jan 2010 Aplikovaný lighting design - vhled do oboru světelného designu : Janáčkova akademie múzických umění v Brně. info
- Keller, Max 2006 Light Fantastic : Prestel. info
- Cadena, Richard 2010 Automated Lighting: The Art and Science of Moving Light in Theatre, Live Performance, and Etertainment - Seconf Edition. :Focal Press. info
- Černý, Jiří 2002 Základy architektonického a scénického svícení 1,2 díl. info
- Habel, Jiří, et al. 1995 Světelná technika a osvětlování : FCC PUBLIC. info
- Čáp, Vladislav 1984 Světlo ve výtvarných disciplínách : Státní pedagogické nakladatelství. info
- Shelley, Steven Louis 1999 A Practical Guide to Stage Lighting :Focal Press. info
- McCandless, Stanley 1958 A Method of Lighting the Stage. 4th edition : Theatre Arts Books. info
- Výukové metody
- * Jednorázová výuka
Celkový počet hodin kontaktní výuky včetně konzultací: 30
Celkový počet hodin samostatné práce studenta: 6 - Metody hodnocení
- * Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
- Statistika zápisu (nejnovější)