DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 720
Prerequisites (in Czech)
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 720
Prerequisites (in Czech)
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 720
Prerequisites (in Czech)
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:00 720, Wed 17:00–17:45 720
Prerequisites (in Czech)
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 16:15–17:45 720
Prerequisites (in Czech)
Elementárním předpokladem je ukončené bakalářské vzdělání na vysoké škole, nejlépe v audiovizuálním oboru. Student musí prokázat rozvinutý talent a samostatnost při spoluutváření studijního programu a umělecké schopnosti, vedoucí k autorské audiovizuální tvorbě.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění • pochopit historii tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast a jejich proměnu a rozvoj v televizní a filmové oblasti • osvojit si základní pojmy z filmové teorie a estetiky dokumentu a aplikovat je při analýze přečtené literatury či shlédnutého filmu • poznat a pochopit specifika publicistiky a dokumentu o umění a přistupovat k nim jako k možnému východisku vlastní tvorby v oboru • vytvořit vlastní televizní či filmové dokumentární nebo publicistické dílo s tématem divadla či jiného umění Deskriptory: student dovede a je schopen: • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky • orientovat se a tvořit divadelní či obecně kulturní dokument • orientovat se a tvořit televizní záznam či přenos divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle" samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné publicistické či dokumentární dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění. 1. Počátky vývoje filmového jazyka 2. Námět 3. Záběr 4. Zvuk 5. Střihová skladba 6. Malé televizní žánry 7. Problémy televizního záznamu divadla 8. Audiovizuální dílo a vizuální kultura dneška 9. Taxonomie, formy, žánry a mody dokumentárního filmu, specifika dokumentu o umění 10. Česká dokumentaristická škola, J. Kříženecký, K. Plicka, A. Hackenschmied , J. Špáta, K. Vachek, H. Třeštíková, mladá generace a jejich filmy o umění 11. Formy a žánry televizní publicistiky a dokumentu o umění, od kulturního zpravodajství po dokumentární film, koncepce ARTE, ČT art 12. Časosběrný dokument, časosběr o umění, jeho specifika, T. Riedelsheimer, Rivers and Tides, P. Gröning, Velké ticho, atd. 13. Archivní dokument, archivní dokument o umění, jeho specifika, J. Hejna, Divadlo Svoboda, A. Kisil, Voskovec & Werich, paralelní osudy, atd. 14. Monografický dokument o osobnosti umělce a jeho specifika, J. Špáta, Mezi světlem a tmou, J. Gogola, Kateřina Šedá: Jak se dělá mýtus, sláva, atd. 15. Film a výtvarné umění
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DATZ203 TV formats theatrical journalism and documentary I )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2018
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DATZ203 TV formats theatrical journalism and documentary I )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DATZ203 TV formats theatrical journalism and documentary I )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DATL203 TV formats theatrical journalism and documentary I

Theatre Faculty
Summer 2016
Extent and Intensity
1/1/2. 2 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Francán
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 18:00–19:30 ATD, except Tue 12. 4. to Sat 16. 4.
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DATZ203 TV formats theatrical journalism and documentary I )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti se seznámí se základními žánry v oblasti publicistické a dokumentární tvorby ve světě kultury se silným důrazem na divadelní umění. Horizontem práce v předmětu je historie tradičního pojetí jednotlivých žánrových kategorií mimo filmovou oblast, pokračující proměnou jejich funkce v publicistice a dokumentu až ke smyslu celkové taxonomie tvorby tohoto typu.
Syllabus (in Czech)
  • Práce je založena na bohaté projekci a analýze ukázek publicistických i dokumentárních děl a směřuje k poznávání a objevování nových výrazových možností. Plejáda zajímavých filmových vzorků (typy portrétů, typy reportáží, formy deníků, anket, fejetonů a dalších) spolu s jejich analytickým rozborem v následné diskusi napomáhá studentům nalézt svůj vlastní autorský rukopis. Zásadním předpokladem je také četba vybraného odborného textu spojená s rozborem a zejména vytvoření krátkého publicistického či dokumentárního autorského formátu z oblasti umění.
Literature
  • Bábelová: Základy teórie spravodajského filmu, Filosofická fakulta Univerzity Komenského, 1983. info
  • E. Barnouw: Documentary /A history of the non-fiction film/, New York, Oxford University Press, 1974. info
  • D. Bordwell/K. Thompson: Film Art - An Introduction,. info
  • Style as a Formal System: Summary; Film Criticism: Sample Analyse (u všech různá vydání). info
  • P. Branko: Vyjadrovacie prostredky, realizačné a tvorivé postupy v dokumentárnom filme /Mikrodramaturgia dokumentarizmu/ - I. Nonfiction film so súbežnou väzbou obrazu a zvuku, Osvetový ústav, Bratislava, 1971. info
  • U. Eco: Skeptikové a těšitelé, Argo 2007. info
  • V. Flusser: Za filosofii fotografie, Hynek Praha 1994. info
  • J.Gogola, ml.: Smrt dokumentárnímu filmu - Ať žije film - Od díla k dění, diplomová práce, FAMU, 2001. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:

přednáška
seminář
projekt

Metody výuky:

přednáška s diskusí
práce s textem
diskuze
práce s audiovizuálním médiem
projektová výuka
e-learning
individuální konzultace
samostudium studentů
samostudium literatury
seminář


* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka včetně samostatné práce orientované na autorskou tvorbu.
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr
Klasifikovaný zápočet na základě docházky
Klasifikovaný zápočet na základě klauzury
Klasifikovaný zápočet na základě písemné práce/referátu
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)